Fånga intresset

Den här veckan har jag varit osäker på om eleven överhuvudtaget har registrerat något jag har sagt.

Smått uppgiven sätter jag mig ner och högläser nästa kapitel ur "Den oändliga historien". Efter en halvtimme gör jag en konstpaus för att matcha en dramatisk styckesindelning. Eleven utbrister: "Men Atreju måste gå igenom porten. Annars får inte Barnakejsarinnan ett nytt namn!"

I såna stunder blir det ganska uppenbart att det inte är elevernas naturliga tankebanor och reaktionsmönster som dikterar skolans läroplan.
 
En annan elev vill inte ansluta till fjärrundervisningen. Sociala krav kan närmast likställas vid tortyr och en hög perceptionsförmåga gör att skolmiljöns vitt skilda intryck lätt blir överväldigande.
 
Då är det tur att brädspel finns. När eleven tillåts författa en egen redogörelse för favoritbrädspelets för- och nackdelar, samt intrikata beskrivningar av alla dess fiktiva klanstrukturer, lyckas hen författa tio sidors text i perfekt engelska.